keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Narsisseja ja risuja



Oon ollu 2 päivää valvomassa oppisopimusopiskelijoiden näyttökokeita. Kyllä vaan on vaikeeta olla tekemättä mitään, ja kattoa silmä kovana kun toiset tekee töitä. Pikkusen siinä ehkä sahasin muutamaa puunoksaa, ja pikkusen saksin oksia kun ei hermo kestänyt kahta päivää seisoa paikallaan. En tiedä tarviiko enää mennä, mutta ei ainakaan meidän opiskelijoita sen takia hylätty että tarkkailijat olis käyttäytynyt niin huonosti...

Käytiin koulun kasvihuoneilla moikkaamassa puutarhuria, joka oli meillä kouluaikanaan harjoittelussa. Ja kannatti taas avata suunsa, ja kysyä mihin on menossa narsissit joita oli kasvatettu leikkokukiksi. Oli vaan niin komeita ja isoja sipuleita... 
Ja jee, sain viedä niitä kotiin 4 laatikollista, olis menny muuten kompostiin! 

Aatelkaa nyt, hyvää tavaraa ja ihan ilmaiseksi. Mullahan ei juurikaan ole sipulikukkia, kun raahaan niitä ed. mainitulla tavalla kotiin aina kun töistäkin uusitaan jotain alueita mistä nousee sekalaisia sipuleita. Ja tottakai oon dyykannut hautasmaan kompostilavaa monena keväänä...

Pakkohan ei oo maksaa jos ilmaiseksikin saa. Siihen ei tietenkään lasketa sitä, että viimesyksynäkin näiden ed. mainittujen hankintatapojen lisäksi ostin tulppaaneja, laukkoja, narskuja jne. noin 200€ mutta sehän on ihan eriasia, jos ostaa alennuksella, tai jos ostaa kun halvalla saa, tai jos vaan ostaa kun on pakko saada tai jos ostaa ihan siksi, että tekee mieli. 


Ja sainhan mä tietysti kotiintuomisina sitä leikkuujätettäkin! Harmi, että tajusin alkaa haalimaan luutavärkkiä vasta, kun suurinosa oksista oli jo viety pois. Norjanangervon oksat on vaan niin nättejä ja siroja. 
Olishan näitä voinu muutaman tehdä vielä lisää, en nyt sitten tiedä kaipaisinko norskien kukintaa tänäkään keväänä vai tekisinkö omassa pihassa kasvavista puskistakin luutia. Yleensä ne ei kuki siksi, että rusakot syö niitä. 
Vaikka mä olen koittanut tehdä rusakoiden kanssa sopimuksia, ja raahannut niille leikattuja omenapuun oksia ja heinääkin että ne jättäis mun puskat rauhaan. Sitten kun ne ei ole noudattaneet sopimuksia, niin ompa niitä päätynyt pataankin. Sitähän ne on kerjänneet! Hyvältä maistuu rusakon liha kun niitä on ruokittu kyläläisten omenapuilla.


Tuollaanen risukranssi on ny ovessa. Otin siitä kuvan kun siinä oli niin hienoa kananauhaa, mutta eipä se nyt kauhian hyvin näy. 

Mulla olis ihan kauhee into tehdä pääsiäiskoristeita, mutta mitä hemmettiä mä tekisin?!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, se on suuri ilon aihe :)