torstai 27. helmikuuta 2014

Räsymattoa

Oon joskus virkannu pyöreää räsymattoa, mutta koska se meni mun mielestä pilalle se on ollu tungettuna tonne "tästä voi joskus tehdä vielä jotain"-kaappiin.

Onhan se matto vähän epäkurantti, oon ensin tehny liikaa lisäyksiä niin, että matto menee keskeltä kuprulle, ja sitten tehnyt ihan liian tiukkaa ja se kiertyy reunasta. Tarkoitus oli tehdä siitä iso matto, mutta koska se olisi vaatinut purkamista olen maton hylännyt. Nyt se tuolta pisti silmään, ja nakkasin maton keittiöön viimeviikolla.



Tarkemmin kun katsoo niin huomaa ettei matto ole ihan muotovalio, mutta eipä ole toi koirakaan...:) Jonka oli ihan pakko olla joka kuvassa jonka otin matosta...


Paavo oli siitä aivan innoissaan, joten aattelin, että jos se tolla koiralle kelpaa niin ehkä se sitten kelpaa mullekkin. Kaveri ehdotti, että voisin tehdä matosta lattiatyynyn tekemällä toisen samanlaisen pyörylän, aloitinkin pyörylän tekoa innoissani, mutta kun olin tehnyt 6 kierrosta epäilin että se alkaa taas vetämään kuprulle jos vielä teen uusia kerroksia.

Siispä keksinkin, että voin tehdä pieniä pyörylöitä ja yhdistää ne matoksia. Niitä on huomattavasti sormiystävällisempää virkata kun ei tarvitse kannatella sylissä isoa mattoa, ne valmistuvat nopeasti joten voi helpommin säätää itselleen rajoitteita virkkaamisen suhteen (esim. ettei saa tehdä kuin yhden pyörylän päivässä) koska ilman sormet tulee ihan tajuttoman kipeäksi ja noista saa valmiin maton vaikka ei jaksaisi tehdä edes kauhean montaa. 9 tulis jo ihan kelvollinen, mutta mitä enemmän viitsii tehdä sen parempi. Mulla on nyt valmiina 6 pyörylää, että aika hyvällä mallilla ollaan.

 Kuvissa paloja ei ole silitetty, venytetty tai tehty niille mitään muutakaan. Siksi ne on noin kurttuisia!

Oon virkannut valmiista trikookuteesta, ikivanhoista matonkuteista miehen isotädin kätköistä sekä surutta leikellyt vanhoista t-paidoista kudetta. Hankaluus on siinä, että kaikki edelliset on eri paksuisia. Jos haluais helpolla päästä niin kannattaisi ostaa vaan suoraan valmista kudetta (tosin niitäkin mulla on eripaksuisia!) mutta jos haluaa kikkailla kannattaa tosiaan tonkia vaatekaapista jämiä. Haluan uskoa, että muillakin on kasapäin niitä "näitä käytetään kun tehdään remonttia"-paitoja.


Tulevaa matonkudetta...

Jos kude on eripaksuista kannattaa huomioida, että ohuilla on pakko tehdä löysää, koska muuten tekee ihan liikaa lisäyksiä, joka kostautuu sitten seuraavassa kerroksessa...kokeiltu on.

Kannattaa muuten kattoa t-paitoja ennen leikkaamista siltä väärältä puolelta. Erityisesti jos arpoo raaskiiko jotain leikata vai ei. Nimittäin kude rullautuu 96% niin, että se alapuoli vaan näkyy. Mulla oli yks hauska vihree-valkoinen paita jonka leikkasin, ja siitä tuli ihan tylsää valkoista josta siltä täältä näkyy pikkuisen vihreää. Periaatteessahan virkatessa kudetta pystyis rullata oikeinpäin, tai jopa silittää sen niin että se pysyisi oikeinpäin, mutta juuei mun hermoille sovi sellanen!


Oon virkannut palat suurinpiirtein seuraavalla ohjeella:

1. kierros. 5 ketjusilmukkaa, yhdistetään renkaaksi
2. kierros. Tehdään jokaiseen silmukkaan 2 kiinteää silmukkaa
3. kierros. Tehdään lisäys joka toiseen silmukkaan. (eli yksi kiinteä silmukka, seuraavaan kaksi, taas yksi jne.)
4. kierros Tehdään lisäys joka kolmanteen silmukkaan
5. kierros. Tehdään lisäys joka neljänteen silmukkaan
6. kierros. Tehdään lisäys joka viidenteen silmukkaan
7. kierros. Tehdään lisäys joka kuudenteen silmukkaan.

Koukkuna olen käyttänyt koukkua nro. 12.


Jos haluaa jotain tiettyä väriä tai yhdistelmiä niin sellaisia sitten vaan tekemään. Mä olen tehnyt periaatteella mitä saan nopeasti käsiini...kaikki värit sopii yhtä hyvin tai huonosti yhteen mun mielestä, pääasia että vaan on kauhiasti väriä!

Mutta palataan asiaan jos näistä saan joskus jonkun maton aikaiseksi!

Ja loppukevennyksenä kuvia siitä, miten koiraperheessä otetaan kuvia jostain muusta kuin koirista...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, se on suuri ilon aihe :)